Corleone Elite medlem
|
Skrevet: 05 sep. 2004 05:29 Emne: Leksjon 1 - Finne de riktige produktene |
|
|
At østen har mye billig er ikke bare en myte, men det er rene skjære sannheten. Faktisk er sannheten så smertefull at man kan bli kvalm av å gå rundt på en "billigbutikk" når man kjenner innkjøpsprisene. Netthandelen.no importerer fra kina, Eurosmart importerer fra kina, de aller fleste "superselgerne" på QXL importerer fra Kina, og hvorfor gjør de det? fordi det er enorm fortjeneste på produktene.
Men problemet er å finne de riktige produktene, for i Import er det vinn eller forsvinn, bommer man på markedet med et produkt, ja da bommer man som regel stygt.
Husker du han karen som kom med den aller første trampolinen til Norge? kanskje ikke du husker mannen, men produktet kjenner vi til. Fra 2000 - 2004 er det nemlig solgt over 200 000 trampoliner i lille Norge. Det er en omsetning på over 400 millioner kroner. Og når vi vet at en trampoline koster $ 37,- i Kina (259,- Kroner) så sier det oss at overskuddet er skyhøyt.
Men man kan ikke gjenta en suksess, så hvis vi utelukker trampoliner, svømmebasseng, elektriske scootere, pocket motorsykkel, surround anlegg og diverse andre produkter det er enorm konkurranse på og heller konsentrerer oss om å finne nye produkter så skal vi se hva som skjer.
For å bevise for dere at det er fullt mulig å lykkes med Import selv om man har smått med kapital kommer jeg til å gjøre et "fiktivt" kjøp av varer for 10 000 kroner. varen jeg har valgt er et 4 Megapixel videokamera fra MediaVision:
Kameraet får jeg kjøpt for $ 27 (189,- Kroner) FOB som betyr Free on board og er det samme som at jeg betaler frakten fra kina til Norge og fra kontainer havna og hjem til meg.
Når vi har lagt på toll og moms og frakt så koster kameraet meg 254,- direkte hjem til meg. og med mine 10 000 kroner så har jeg råd til 40 kameraer. Men jeg kjøper bare 20.
Grunnen til at jeg bare kjøper 20 denne omgangen er at jeg også trenger kapital for å markedsføre produktet. Jeg sjekker prisene på andre nettsteder og finner ut at Komplett data selger et tilsvarende kamera for 1295,- Kameraet ser slik ut:
Ok, så har jeg funnet produktet, og jeg har en referanse hos Komplett som forteller meg hvor mye jeg kan forvente å få for dette kameraet.
Jeg har 2 muligheter. Enten kan jeg legge meg under deres pris, eller jeg kan legge meg over deres pris.
Jeg finner ut at jeg vil legge meg i samme prisgruppe som Komplett og må nå finne ut hvordan jeg skal få markedsført kameraet mitt for de 4920,- Som jeg har igjen.
Jeg må da lage et budsjett, ellers risikerer vi at hele opplegget går rett i dass.
Kjøpskostnader: -5080,-
Markedsføringsmidler: -4920,-
Forventet omsetning: 25900,-
Sum overskudd: 15900,-
Budsjettet forteller meg at hvis jeg gjør alt etter "boka" så vil jeg få et overskudd på 15 900 kroner. Eller 159% avanse
Men for å få til dette så er jeg nødt til å finne et sted hvor jeg kan markedsføre produktene, og garantert få de 1295,- pr kamera som jeg har satt i budsjettet at jeg skal ha.
Ny leksjon følger i morgen. Still gjerne spørsmål underveis!
Sist endret av Corleone 10 sep. 2004 02:39, totalt endret 2 ganger |
|