Reklamasjonsrett for næringsdrivende?

Ny tråd   Svar på tråden    Tilbake til forsiden -> Juss - lover og regler
Les forrige tråd :: Les neste tråd  
Forfatter Beskjed
Christer
Nytt medlem

InnleggSkrevet: 16 okt. 2007 14:35    Emne: Reklamasjonsrett for næringsdrivende? Svar med sitat

Hei.

Jeg hadde en gang et enkeltpersonsforetak der jeg bl.a kjøpte en printer. Siden gikk jeg over som ansatt i et firma og avviklet enkeltpersonsforetaket. Så ble printeren ødelagt. Jeg har nå en tvist ang. reklamasjonsrett på printeren. Printeren ble ødelagt og meldt før det var gått 2 år. Hva er reglene for reklamasjon når man er næringsdrivende? Gjelder kjøpsloven? Jeg kan ikke finne noe i kjøpsloven som ekskluderer bedrifter.
Kjøpsloven skrev:
§ 1. Alminnelig virkeområde.

(1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova.

Det kan i tillegg nevnes at i "Salgs og leveringsvilkår" inngått på kjøpstidspunkt ble det nevnt at ved reklamasjon gjelder de samme rettigheter som i forbrukerkjøpsloven. Da har vel selger gitt meg som bedrift de samme rettigheter som en forbruker?

Forbasket irriterende at selger prøver å vri seg unna.

På forhånd takk!
neXon
Elite medlem

InnleggSkrevet: 16 okt. 2007 15:25    Emne: Svar med sitat

Så printeren hadde 2 års garanti? Ble den innlevert før garantien gikk ut? Hvilke skade har printeren?
clinton4
Administrator

InnleggSkrevet: 16 okt. 2007 16:02    Emne: Svar med sitat

Jak da ikke tor at det skal være andre regler for næringsdrivende. Og ivertfall ikke når det er snakk om et enkeltpersonsforetak. Ring forbrukerombudet på 23 400 600, så får du ivertfall et korrekt svar.
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Msites Ltd
Veteran

InnleggSkrevet: 16 okt. 2007 18:45    Emne: Svar med sitat

Ved salg til næringsdrivende - altså B2B - så kan andre regler gjelde! Det er ofte kortere garantier etc.

Så det vesentlige her er vel om du kjøpte den som privatperson eller som næringsdrivende.

Men, stå på kravene hvis det er noe som burde ha vart lengre......

LYKKE TIL!

Mitt motto: ALT ER MULIG!
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren MSN Messenger-adresse
Randulf Småfix
Medlem

InnleggSkrevet: 16 okt. 2007 22:05    Emne: Svar med sitat

Litt oppklaring.

Christer snakker her om reklamasjon, ikke garanti, som er en frivillig tjeneste utsalgsstedet/produsent gir, og som går utover lovpålagte plikter.

Hvis det er til næring, gjelder kjøpsloven, slik du påpeker. Kjøpsloven er for næring, mens forbrukerkjøpsloven er for forbrukerkjøp.

i § 32, andre ledd finner vi: "Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende".

Har du overholdt denne fristen, og reklamert innen rimlig tid, etter at du oppdaget feilen (§ 32. 1.) kan ikke selger nekte å ta produktet i mot for retting. Dersom hun finner det mer fordelaktig å heve kjøpet, er det sikkert noe du også kan godta, og heller få penger igjen.

Det butikken egentlig burde ha påstått, er at mangelen skyldes normal slitasje som må kunne forventes, eller feil bruk, og ikke en feil ved produktet.

Det er dette selger kan krangle med deg om, ikke om kjøpsloven gjelder eller ikke.

Lykke til

Randulf Småfix
Forbrukeren fra Helvete
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding Besøk hjemmesiden til brukeren
Christer
Nytt medlem

InnleggSkrevet: 16 okt. 2007 23:23    Emne: Svar med sitat

Takk Randulf. Så du vet helt sikkert at kjøpsloven gjelder for næring? Jeg leverte inn produktet til reperasjon nøyaktig 2 år etter kjøpsdato Very Happy så det kan jeg dokumentere. Takk til Clinton også. Skal ta den telefonen.

Christer skrev:
Det kan i tillegg nevnes at i "Salgs og leveringsvilkår" inngått på kjøpstidspunkt ble det nevnt at ved reklamasjon gjelder de samme rettigheter som i forbrukerkjøpsloven. Da har vel selger gitt meg som bedrift de samme rettigheter som en forbruker?

Er dere forøvrig enig i denne påstanden?

Takk for svar, folkens.
Msites Ltd
Veteran

InnleggSkrevet: 18 okt. 2007 19:12    Emne: Svar med sitat

Christer har helt rett!

Vi lager gjerne en sak på dette i vår nettavis Wink Vi elsker slike saker.....hehe....

Mitt motto: ALT ER MULIG!
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren MSN Messenger-adresse
celius
Nytt medlem

InnleggSkrevet: 27 des. 2007 13:23    Emne: Svar med sitat

Det som er viktig her er jo hva som står på kvitteringen.

Hvis du har satt opp kvitteringen på firmaet, så er du låst til at det er næringskjøp og du har dermed begrenset garanti\reklamasjon.

Hvis kvitteringen står på eget navn, eller ikke kan spores tilbake til at det har gått via firma, så kan du si det er forbrukerkjøpslov og du har garanti\reklamasjon som vanlig.

Så hva står det på kvitteringen din?
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Vis innlegg fra:   
Ny tråd   Svar på tråden    Tilbake til forsiden -> Juss - lover og regler Alle tidspunkter gjelder for tidssonen GMT + 1 time (norsk tid)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på tråder
Du kan ikke endre dine egne innlegg
Du kan ikke slette dine egne innlegg
Du kan ikke stemme ved avstemninger

Epost:
post () toppselger.no.