Hva gjør jeg når jeg er blitt reklame uten samtykke?

Ny tråd   Svar på tråden    Tilbake til forsiden -> Salg og markedsføring
Les forrige tråd :: Les neste tråd  
Forfatter Beskjed
vishion
Nytt medlem

InnleggSkrevet: 22 jan. 2010 21:16    Emne: Hva gjør jeg når jeg er blitt reklame uten samtykke? Svar med sitat

I dag fikk jeg telefon fra noen slektninger jeg har i stavanger. Det viser seg til at noen bilder som ble tatt av meg (i regi av opplæringsforbundet) er blitt vist som reklamefilm på kinoene i stavanger og sandnes.

Bildene ble tatt en gang mellom 2002 og 2004, men jeg husker ikke nøyaktig når.
Bildene som ble vist var naturlig nok uten navn, men det var lett å se hvem det var som var avbildet.

Reklame er jo markedsføring, og det gir igjen en del kroner i kassen til den som har laget reklamene, men har jeg krav på noe i hele tatt?

Jeg har ikke gitt mitt samtykke til å bli smurt ut i massemedia selv om det er en positiv reklame.

Noen ting jeg burde foreta meg?
DTrump
Elite medlem

InnleggSkrevet: 23 jan. 2010 06:43    Emne: Re: Hva gjør jeg når jeg er blitt reklame uten samtykke? Svar med sitat

vishion skrev:

Noen ting jeg burde foreta meg?

Finn ut hvem som eier/har produsert filmen og send dem en klekkelig faktura.
Vis profilen til brukeren Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren MSN Messenger-adresse
vishion
Nytt medlem

InnleggSkrevet: 23 jan. 2010 13:50    Emne: Svar med sitat

har jeg rett til det i følge loven?
Og hvilket tall burde jeg ha på den fakturaen? Very Happy
vishion
Nytt medlem

InnleggSkrevet: 23 jan. 2010 14:04    Emne: Svar med sitat

Har tatt kontakt med kinoen i stavanger, og forklart litt av saken.
Jeg ba de om å sende meg den aktuelle reklamen på mail, i lag med informasjon om hvem som hadde kjøpt reklameplassen.
Skal si i fra hva jeg får som svar =)
DTrump
Elite medlem

InnleggSkrevet: 23 jan. 2010 14:27    Emne: Svar med sitat

vishion skrev:
har jeg rett til det i følge loven?
Og hvilket tall burde jeg ha på den fakturaen? Very Happy

Kommer vel an på i hvor stor grad du fronter den reklamefilmen.
Er du f.eks. ett tryne av 5000 på ullevål i ett sekundsbilde kan du nok gi en bæng,
men om du tydelig kommer frem som en front for det de reklamerer for kan du nok ta deg veldig godt betalt (sikkert 6 siffer på den første fakturaen).
Vis profilen til brukeren Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren MSN Messenger-adresse
vishion
Nytt medlem

InnleggSkrevet: 23 jan. 2010 16:45    Emne: Svar med sitat

bildet består av to folk.. Det var meg og en til. Vi står på en kai, og ser utover sjøen.
Det vil vel igjen si at jeg enten er i helfigur, ellers har hodet mitt en diameter på en meter eller to på lerretet.

Er du sikker på at jeg kan trumfe igjennom det her? hva må til for at de skal kunne fraskrive seg ansvaret for eventuell erstatning?
jeg har ikke skrevet under noen plass, og de har ikke lydopptak av at jeg sier at det er greit at de bruker det til hva de vil.

Men hva om eneste alternatvet de kommer med er å fjerne reklamen? skal jeg godta det?
DTrump
Elite medlem

InnleggSkrevet: 25 jan. 2010 13:04    Emne: Svar med sitat

vishion skrev:

Er du sikker på at jeg kan trumfe igjennom det her?

Det er jeg ikke,
men jeg er derimot helt sikker på at det ikke kommer til å skje noe om du ikke foretar deg noe.
Om du bruker litt av fritiden din på denne saken er vel det værste som kan hende at du ikke får noe utav det. Får du jo derimot godtgjørelse kan det jo fort bli en god timespris på den jobben du gjør.
vishion
Nytt medlem

InnleggSkrevet: 25 jan. 2010 15:50    Emne: Svar med sitat

Jeg har snakket litt med de som har med reklamene på kinoene å gjøre, og de kunne ikke finne den aktuelle reklamen når jeg ringte, men jeg ble lovet at vedkommende skulle snakke med hovedkontoret i oslo, og komme tilbake til meg på mail eller telefon.

Han spurte også om hvorfor jeg tok kontakt, og hva som var formålet med telefonen, og sa at han ikke kunne gi meg ti millioner i erstatning om det var det jeg var ute etter, men han skulle formidle kontakt mellom meg og de som hadde laget (og eventuelt lagt ut reklamen).

Jeg er nå litt spent jeg nå. Irriterer meg at det blir gjort i hele tatt, men kanskje jeg endrer syn om det blir en godgjørelse av en fornuftig karakter =)

Skal fortsette å holde folk oppdatert når jeg hører noe mer =)
Vis innlegg fra:   
Ny tråd   Svar på tråden    Tilbake til forsiden -> Salg og markedsføring Alle tidspunkter gjelder for tidssonen GMT + 1 time (norsk tid)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på tråder
Du kan ikke endre dine egne innlegg
Du kan ikke slette dine egne innlegg
Du kan ikke stemme ved avstemninger

Epost:
post () toppselger.no.