Import og mva

Ny tråd   Svar på tråden    Tilbake til forsiden -> Regnskapsførsel - revisjon - mva - skatt
Les forrige tråd :: Les neste tråd  
Forfatter Beskjed
S&F
Nytt medlem

InnleggSkrevet: 29 aug. 2008 12:48    Emne: Import og mva Svar med sitat

Hei!

Lurte på om noen kunne hjelpe med et regnskapsproblem, kanskje et dumt spørsmål.

Jeg bestiller ofte varer fra utlandet mot forskuddsbetaling, når varene kommer til Norge er det
fraktselskapet som regner verdien om til Norske kroner og beregner MVA av dette.

De legger deretter ut for MVA og sender faktura i ettertid.

Bestandig blir det en liten differanse mellom beløpet som har gått ut av konto, og beløpet fraktselskapet beregner seg fram til,
og dermed blir det jo feil inngående MVA i forhold til det orginale beløpet jeg betalte på forskudd.

Så hvordan kan jeg føre dette i regnskapet? Hvor kan jeg føre denne differansen som oppstår?
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
ThomasH
Veteran

InnleggSkrevet: 31 aug. 2008 15:29    Emne: Re: Import og mva Svar med sitat

S&F skrev:
Hei!

Lurte på om noen kunne hjelpe med et regnskapsproblem, kanskje et dumt spørsmål.

Jeg bestiller ofte varer fra utlandet mot forskuddsbetaling, når varene kommer til Norge er det
fraktselskapet som regner verdien om til Norske kroner og beregner MVA av dette.

De legger deretter ut for MVA og sender faktura i ettertid.

Bestandig blir det en liten differanse mellom beløpet som har gått ut av konto, og beløpet fraktselskapet beregner seg fram til,
og dermed blir det jo feil inngående MVA i forhold til det orginale beløpet jeg betalte på forskudd.

Så hvordan kan jeg føre dette i regnskapet? Hvor kan jeg føre denne differansen som oppstår?

Forstår ikke helt hva du mener men.

-Det kan være valuta justeringer.
Feks euroen når du betalte varene var lavere enn når de beregnet mva.
-Mva for gebyrene til fraktselskapet.

Nerden.no Mp3, Mp4, DVD spillere og forbruker elektronikk

Lickylane.com Skreddertilpassede Brudekjoler, Blomsterpike kjoler, Brudepike Kjoler, Tiara, Nattkjoler, Kostymer, Sexy Kjoler, Ringputer, Bryllups tilbehør -Vi ER billigst!

Norvatio.no Bildeler, styling, felger, dekk, lykter
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding Send e-post
S&F
Nytt medlem

InnleggSkrevet: 02 sep. 2008 23:09    Emne: Svar med sitat

Takk for svar, som oftest beregner fraktselskapet beløpet til litt mindre enn det jeg opprinnelig betalte.

Hvor går det ann å føre denne differansen da, dersom det er noe valutajusteringer?
Til toppen!
dawo
Medlem

InnleggSkrevet: 15 des. 2008 22:58    Emne: Svar med sitat

Litt vel tregt svar. Men har vært mye på farta.

Du fører differansene på henholdsvis:
valutagevinst (agio) kontonr 8060 og valutatap (disagio) kontonr 8160. Under finansinntekt- og kostnad norsk std kotoplan.
Til toppen!
Vis innlegg fra:   
Ny tråd   Svar på tråden    Tilbake til forsiden -> Regnskapsførsel - revisjon - mva - skatt Alle tidspunkter gjelder for tidssonen GMT + 1 time (norsk tid)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på tråder
Du kan ikke endre dine egne innlegg
Du kan ikke slette dine egne innlegg
Du kan ikke stemme ved avstemninger

Epost:
post () toppselger.no.