| Les forrige tråd :: Les neste tråd |
| Forfatter |
Beskjed |
Corleone Elite medlem
|
Skrevet: 13 sep. 2004 05:59 Emne: Leksjon 6 - Etablere konto i et skatteparadis. |
|
|
I Norge er bare 10 prosent av betalingstransaksjonene i form av kontanter. Da blir et nærliggende spørsmål: Kan vi redusere kontantbruken til 0 - kan vi la alt gå elektronisk? Allerede i dag er de fleste butikker utstyrt med betalingsautomat. Det har også drosjesjåførene, fergemannskapene og hun som leverer pizza på døren. Vi bruker plast i kinoen og på bussen. Har vi ikke bankkortet tilgjengelig, kan vi betale med en SMS fra mobiltelefonen. Også en elektronisk transaksjon. Nordmenn er i dag på verdenstoppen i kortbruk, og selv uten insentiver fra myndighetene regner Norges Bank med at 90 prosent av alle betalingstransaksjoner vil gå elektronisk om 10 år.
Stadig flere betalingsautomater blir koplet til nettet. Har en fast tilkopling, er kostnaden ved å sende en ekstra transaksjonsmelding helt marginal. De store kostnadene, ved å installere utstyr og nett, har vi til en stor grad allerede tatt. Direkte kontakt mellom betalingsautomat og bank har også den fordel at bankene kan utstede kort uten kredittvurdering. Alle kan få et betalingskort når uttakene kan begrenses til saldo.
KJØP OG SALG av utenlandsk valuta kan kontrolleres på tilsvarende måte. Snekkeren kan selvfølgelig bruke sine svarte euro i utlandet, men det vil være like vanskelig for kunden å få ut store beløp i euro som i norske kroner, uansett om dette gjøres i Norge eller i andre land. Etter 11. september er det også vanskelig å gjemme unna penger i skatteparadiser. Med de kontrollsystemer som det legges opp til nå, i kamp mot terrorisme, vil en konto i et skatteparadis kunne bli like åpen som den vi har i en norsk bank. Effektene er her allerede, bankene i Jersey og på Bermuda mister kunder.
Tusenvis av nordmenn har de siste par årene åpnet konto i ulike skatteparadiser. Mange gjør det for å unndra midler som skal ivareta den såkalte "velferdsstaten."
Veksten av nettbaserte spill de siste årene har skapt et nærmest eksplosivt marked for såkalte "offshore debetkort", utstedt av kortselskaper og banker i ulike skatteparadiser. Kortene brukes uten at brukernes inntekter registreres som skattbar inntekt.
Et høyt skattenivå er hovedårsaken til svarte inntekter, også inntekter fra svart arbeid. Mange vil beholde mest mulig selv, og det er grunnen til at skatteparadiser brukes og at vi unndrar inntekter fra svart arbeid. Vi kunne enkelt ha redusert problematikken ved å senke skatter og avgifter. Ved redusert skatt ville folk ha fått beholde mer av egen inntekt, og trangen til å unndra ville ha blitt mindre.
Hvis dette er et problem for politikerne, kan de takke seg selv gjennom en dårlig skattepolitikk. Dessverre er det få signaler på at politikken skal endres. Dermed vil svarte penger fortsatt bli svært sentralt i manges privatøkonomi.
Når vi vet disse tingene så kommer spørsmålet om hvordan vi selv kan utnytte muligheten som importører for å dra nytte av skatteparadisenes goodwill.
Dette blir kanskje litt avansert for noen, og regner med at de fleste nok heller vil ha en konto i en norsk bank, men mulighetene er til stedet.
Vi har dog mange muligheter for å åpne en utenlandsk konto. Den beste måten er å ta kontakt med selskapet som registrerer firmaet ditt i utlandet. Disse har som regel allerede en ordning med banker i skatteparadis, og derfor kan dette kjøpes i tillegg til registreringskostnadene. Du får en bekreftelse som du sender inn til den gitte banken, og 1,2,3 du er klar til å motta et visa/master/amex debit kort.
Mange av dere er vel også medlem i Prosper Club, WGI eller andre mlm selskaper som allerede har plassert konto i utlandet. Pay2 er såvidt jeg vet et selskap på Isle of Man, og dersom du har konto hos Pay2 så er problemet løst.
Ved å ha konto i EU så kan du tilbakeføre omsetningen du har hatt i Norge til selskapet ditt i England. Du tar ut pengene gjennom kortet i Norge og problemet er løst. svart arbeid? Javell? Kunden betaler Moms, vi sender momsen videre til staten. Vi betaler toll til staten, tar risikoen med import av varer, holder alle utgiftene og det skulle bare mangle om ikke vi fikk beholde fortjenesten.
Jeg er usikker hva jeg skal ta opp videre i neste leksjon, så kom gjerne med spørsmål så skal jeg se om jeg får snekra sammen en leksjon utfra disse. |
|
| Til toppen! |
|
 |
|
|
japp Veteran
|
Skrevet: 13 sep. 2004 08:25 Emne: |
|
|
Du burde kanskje lage et dokument arkiv med forskjellige skjema som vi trenger ved import/eksprt etc.etc.
Med tanke på hva du skal ta opp i neste leksjon er jeg ikke sikker, men bra blir det sikkert. |
|
| Til toppen! |
|
 |
Corleone Elite medlem
|
Skrevet: 13 sep. 2004 08:58 Emne: |
|
|
| japp skrev: |
Du burde kanskje lage et dokument arkiv med forskjellige skjema som vi trenger ved import/eksprt etc.etc.
Med tanke på hva du skal ta opp i neste leksjon er jeg ikke sikker, men bra blir det sikkert. |
Er ikke noe skjema vi trenger. Alt kommer på fax/email. Og det meste foregår egentlig elektronisk så det er ikke så mye å gjøre med det, annet enn å fylle ut det eksportøren, speditøren, banken osv vil vi skal fylle ut. |
|
| Til toppen! |
|
 |
Investor Veteran
|
Skrevet: 13 sep. 2004 13:16 Emne: |
|
|
Må det ikke skattes av overskuddet i NUF`et?
Hvis ja, så er det vel ikke så mye poeng å ha konto i utlandet når pengene allerede er beskattet...? |
|
| Til toppen! |
|
 |
Corleone Elite medlem
|
Skrevet: 13 sep. 2004 14:36 Emne: |
|
|
Ikke sålenge du overfører pengene til utlandet før skatteåret er over.
NUF er bare en avdeling av utenlandsk selskap. Det vil si at du overfører pengene til moderselskapet slik at du har 0,- på konto i NUF. |
|
| Til toppen! |
|
 |
Investor Veteran
|
Skrevet: 13 sep. 2004 15:47 Emne: |
|
|
| kjetil skrev: |
Ikke sålenge du overfører pengene til utlandet før skatteåret er over.
NUF er bare en avdeling av utenlandsk selskap. Det vil si at du overfører pengene til moderselskapet slik at du har 0,- på konto i NUF. |
Men NUF skal levere regnskap, og på regnskap så vil det være overskudd som skal skattes av selv om du fører bort alle likvider. Regnskap og kontantstrøm er to forskjellige ting.
Men det kan jo gå an å føre bilaget som en kostnad (regning) på den overførselen som går til deg selv!? |
|
| Til toppen! |
|
 |
Corleone Elite medlem
|
Skrevet: 13 sep. 2004 17:14 Emne: |
|
|
| Sitat: |
Men NUF skal levere regnskap, og på regnskap så vil det være overskudd som skal skattes av selv om du fører bort alle likvider. Regnskap og kontantstrøm er to forskjellige ting.
Men det kan jo gå an å føre bilaget som en kostnad (regning) på den overførselen som går til deg selv!? |
Selskapet ditt i england heter "Importselskapet LTD" og er registrert som morselskap i Konsern.
Selskapets avdeling i Norge heter "Importselskapet NUF" og er registrert som datterselskap i konsern.
Du kan velge å flytte overskuddet fra Importselskapet NUF til Importselskapet LTD, siden dette er ett og samme selskap.
Du glemmer også at du ikke har noen som helst regnskapsplikt ovenfor norske myndigheter, du skal ikke sende inn hverken årsoppgave eller regnskap for selskapet til brønnøysundregisteret. Selskapet er registrert i England, ikke i Norge. |
|
| Til toppen! |
|
 |
Investor Veteran
|
Skrevet: 13 sep. 2004 19:38 Emne: |
|
|
Fra forrige leksjon:
"Som eier av et engelsk LTD-selskap som kun driver virksomhet i den norske avdelingen, vil det være rapporteringsplikt av årlig melding (annual return) og årsregnskapet til foretaksregisteret i England. De fleste har en såkalt company secretary som tar seg av denne rapporteringsplikten. En Company secretary er en person som koster deg ca 1200 kroner i året, og du er nødt til å ha det for å ha et selskap i England."
Så hvis overskuddet overføres til den engelske avdelingen, dermed blir det aktivitet der også, så slipper vi rapporteringsplikt til foretaksregisteret i England også?
Har du personlige erfaringer med NUF, overføring av overskudd fra NUF til LTD, null skatt o.l.? |
|
| Til toppen! |
|
 |
Corleone Elite medlem
|
Skrevet: 13 sep. 2004 20:04 Emne: |
|
|
| Investor skrev: |
Så hvis overskuddet overføres til den engelske avdelingen, dermed blir det aktivitet der også, så slipper vi rapporteringsplikt til foretaksregisteret i England også?
Har du personlige erfaringer med NUF, overføring av overskudd fra NUF til LTD, null skatt o.l.? |
Dette er en fordelingsnøkkel du kan bruke. Innkjøp av varer foregår fra england, dermed har du aktivitet i det ene selskapet. Utsalg av varer og fakturering i Norge skjer fra NUF selskapet, da har du aktivitet i det andre også. flytt så pengene fra det ene selskapet og tilbake til det engelske selskapet og ta ut lønn på din private engelske bankkonto på Isle of man.
Målet er ikke å være 0-skatte yter, men å betale minst mulig skatt i en oppstartsfase. Jeg var oppe i 49% skatt i Norge, derfor jeg flagget ut virksomheten. |
|
| Til toppen! |
|
 |
Investor Veteran
|
Skrevet: 13 sep. 2004 23:08 Emne: Re: Leksjon 6 - Etablere konto i et skatteparadis. |
|
|
| kjetil skrev: |
Jeg er usikker hva jeg skal ta opp videre i neste leksjon, så kom gjerne med spørsmål så skal jeg se om jeg får snekra sammen en leksjon utfra disse. |
Jeg kunne tenkt meg mer om hvordan finne et produkt. Gjerne kom med eksempler på noen varer som er kjente og billige til å importere.
Hvordan finne fram til et produkt i jungelen hos ebigchina.com.
Finnes det andre portaler enn ebigchina og madeinchina?
Hvordan fylle ut en wire transfer på bestilte varer. |
|
| Til toppen! |
|
 |
Corleone Elite medlem
|
Skrevet: 13 sep. 2004 23:14 Emne: Re: Leksjon 6 - Etablere konto i et skatteparadis. |
|
|
| Investor skrev: |
Jeg kunne tenkt meg mer om hvordan finne et produkt. Gjerne kom med eksempler på noen varer som er kjente og billige til å importere.
Hvordan finne fram til et produkt i jungelen hos ebigchina.com.
Finnes det andre portaler enn ebigchina og madeinchina?
Hvordan fylle ut en wire transfer på bestilte varer. |
Du får nesten tråle deg gjennom "jungelen" se på nettet hva andre selger. finn.no , netthandelen.no osv. Se hva som selger.
Det finnes sikkert andre portaler enn eBigchina og madeinchina, men disse har jeg ingen erfaring med. eBig er størst.
Wiretransfer tar du opp med banken. Selskapet sender deg en Invoice (faktura) på mail, skriv denne ut og gå med den til banken, med mindre du har "betaling utland" i nettbanken din.
Da fyller du inn swift koden som du får oppgitt, invoice number som du får oppgitt og beløp som du får oppgitt samt kontonummer som du får oppgitt. |
|
| Til toppen! |
|
 |
japp Veteran
|
Skrevet: 14 sep. 2004 08:04 Emne: |
|
|
| Hvis du ser bort ifra skatteparadiser og NUF er hvilke Norske organisasjons former egner seg best. |
|
| Til toppen! |
|
 |
Corleone Elite medlem
|
Skrevet: 14 sep. 2004 08:31 Emne: |
|
|
| AS |
|
| Til toppen! |
|
 |
japp Veteran
|
Skrevet: 14 sep. 2004 10:24 Emne: |
|
|
| Krever mye kapital, hvordan finansiere |
|
| Til toppen! |
|
 |
Corleone Elite medlem
|
Skrevet: 14 sep. 2004 12:51 Emne: |
|
|
| start med et enkeltmannsforetak, importer småpartier, og spar opp kapital til å bli aksjeselskap. |
|
| Til toppen! |
|
 |
|