|
| Les forrige tråd :: Les neste tråd |
| Forfatter |
Beskjed |
Corleone Elite medlem
|
Skrevet: 08 sep. 2004 21:54 Emne: Leksjon 4 - Markedsføre varene og få profitt! |
|
|
Finn.no er en sinnsykt god markedsføringskanal for "oss" som driver med import av egne varer. Finn torget er godt besøkt, og du trenger ikke å opplyse om hvor mange varer du har liggende på lager.
Kameraet du ser over her solgte jeg på QXL og Finn.no for to år siden. Et mini trådløst spionkamera. Disse solgte jeg for 1990,- mens innkjøpsprisen var på 344,- eks mva. Vi annonserte også i Norges Bondeblad, da det er endel bønder som trenger kamera i fjøset under kalving, følling osv. Totalt ble det solgt 550 kameraer, altså en omsetning på ca 1,1 millioner hvorav 900 000 var fortjenesten før moms og skatt.
Skal man lykkes med Import og varehandel så er man nødt til å ta noen sjangser, og man MÅ markedsføre gjennom de riktige kanalene.
Dette kaller jeg for selektiv markedsføring.
Selvfølgelig så treffer du mye mer folk ved å reklamere på TV2 eller Dagbladet, men disse annonsene koster jo skjorta også. Derimot koster en annonse i Bondebladet ca 5000 kroner med bilde, og man må da kalkulere hvor mange salg man vil få.
Regnestykket blir i snitt 0,005% og man regner det ut slik:
Opplag: 30 000
salgsfrekvens: 0,005%
30000(0,005)=150 salg
150(1990)/(355*150)-5000=240 250,- Kroner i fortjeneste
Dette var utslagsgivende salg i min annonse i bondebladet, frekvensen kan være anderledes i andre blader og tidsskrifter.
En god selger bør også være en god prutter. Det er utrolig mye penger å spare på å prute på priser med annonsører.
Her på Toppselger Online selger vi annonser, men enda har jeg ikke opplevd en eneste som pruter på prisene.
En god leveregel er: Alt du kan spare er skattefritt.
Hvis du betaler 35% i skatt og kjøper en vare til 1000 kroner
så må du tjene 1350,- Kroner for å kjøpe den varen.
Hvis du greier å prute varen ned til 700,- Kroner så trenger du bare å tjene 945,- Kroner.
Alt man kan spare er skattefrie kroner.
En annonseplass på Finn.no koster deg 25,- Kroner for 30 dager som privatperson. Jeg vil tro at uansett hva du bestemmer deg for å importere så vil du minst ha 2 - 3 salg om dagen gjennom Finn.no
En tommelfinger regel er å leite etter nye produkter. La merke til at endel av dere tente på ideen om kameraet i Leksjon 1, det finnes ganske mange av disse kameraene allerede for salg i Norge.
Da jeg importerte overvåkningskameraer så var jeg først på markedet. Jeg holdt på med dette i et halvt år, og innen den tiden så begynte konkurrentene å stikke seg frem både på QXL og Finn.no, og bondebladet, og ellers andre steder jeg annonserte.
Da tok jeg med meg fortjenesten min til banken og investerte i mitt første hus.
Kom med spørsmål i denne tråden så vil jeg besvare så godt jeg kan. Og ta med endel av spørsmålene i neste leksjon.
Sist endret av Corleone 10 sep. 2004 02:38, totalt endret 2 ganger |
|
| Til toppen! |
|
 |
|
|
japp Veteran
|
Skrevet: 09 sep. 2004 08:58 Emne: |
|
|
| Hvordan gjør du med evt. reklamasjon, heving av kjøpet og slikt. Det er det som bekymrer meg, plutselig sitte med stort tap pga.reklamasjon. Hvordan er reglene her? |
|
| Til toppen! |
|
 |
Corleone Elite medlem
|
Skrevet: 09 sep. 2004 15:03 Emne: |
|
|
| japp skrev: |
| Hvordan gjør du med evt. reklamasjon, heving av kjøpet og slikt. Det er det som bekymrer meg, plutselig sitte med stort tap pga.reklamasjon. Hvordan er reglene her? |
Fabrikkene i Kina oppererer som regel med 2 - 5 års fabrikkgaranti.
Så du har full returrett på reklamasjoner og kan bytte disse.
Problemet er at avstanden mellom Norge og Kina er så stor at det aldri lønner seg å returnere varer og få nye. Heldigvis er avansene så gode at man alltid går i pluss. Bruker selv å holde tilbake ca 10% av varene til bruk ved reklamasjon.
En gjenstand koster kanskje 300 kroner inn, mens du selger den for 1800
Med andre ord, du kan kjøpe 6 gjenstander for samme pris som du selger en gjenstand for. |
|
| Til toppen! |
|
 |
|
|
Du kan ikke starte nye tråder Du kan ikke svare på tråder Du kan ikke endre dine egne innlegg Du kan ikke slette dine egne innlegg Du kan ikke stemme ved avstemninger
|
|
|