| Les forrige tråd :: Les neste tråd |
| Forfatter |
Beskjed |
HaugenMS Nytt medlem
|
Skrevet: 04 nov. 2008 11:07 Emne: Litt spørsmål under oppstart av firma |
|
|
Hei!
Jeg har noen dumme spørsmål siden jeg er ganske fersk i dette!
Har registrert meg på netshop som firma og ikke som privatperson. Vil jeg da kun ha 1 års garanti og reklamasjon på alt jeg kjøper på denne kontoen? Vet jeg har lest at det er en del forskjell på å kjøpe varer som privatperson og som bedrift! I såfall, kan jeg kjøpe varer fra f.eks netshop som privatperson, men utgiftsføre dette på bedriften? Eller må alt jeg kjøper som skal utgiftsføres være dokumentert kjøpt som bedrift?
Ellers fikk jeg et tilskudd på 30.000,- fra kommunen. Hvor skal dette føres i mitt Mamut Datax Professional reknskapsprogram? Går utifra det skal føres på en spesiell konto, men hvilken?
Eller har jeg gjort en del innkjøp med et Debetkort tilknyttet bedriftskontoen min. Hva konto skal disse utgiftene føres på?
Om jeg sender faktura, får penger inn på konto. Kan disse bare føres rett over på privatkonto og brukes til hva jeg vil? Eller er det noe jeg må tenke på her?
Dette var bare noen få, få spørsmål jeg slenger ut. Spør før jeg har satt meg ned og undersøkt reknskapsprogrammet grundigt, så kan hende jeg finner ut av litt selv også! Men svar er veldig satt pris på!!!
Mvh HaugenMS _________________ Haugen Multimedia Service |
|
| Til toppen! |
|
 |
|
|
wonderland Veteran
|
Skrevet: 04 nov. 2008 19:29 Emne: |
|
|
Ja, det er en vesentlig forskjell når det gjelder reklamasjonsretten hvis du bestiller noe på firma kontra deg selv som privat person. regnskapsføreren min har heller ingen problemer med å annføre visse fakturaer som er i mitt navn så lenge hun har ingen problemer med å se at det er til firma. Dette må fremkomme meget tydelig!
Gå inn å søk på reklamasjons reglene i den aktuelle bedriften du tenker å bestille noe fra og les dette nøye før du bestiller.
I mitt tilfelle så gjalt dette en pc som jeg bestilte fra dell. no for 4-5 år siden( før jeg opdager vindunderet mac ) der jeg konfigurerte min egen pc og overaskelsen var stor når den lille 12" kom med ekstern hardisk, noe jeg ikke kunne se ut fra bestillingen. Og siden jeg hadde bestilt den på firma navnet så kunne jeg bare glemme å reklamere på den, selv om det var en del korrespodanse mellom oss da det virkelig ikke viste seg i bestillingen. Det ente med at jeg solgte den til en bekjent meed et tap for så aldri bestille noe på dell igjen og gikk til Macbook: |
|
| Til toppen! |
|
 |
buyonline Moderator
|
Skrevet: 18 nov. 2008 10:55 Emne: |
|
|
| Mye av dette kommer ann på selskapsform. Hvilken sleskapsform er dette? ENK? |
|
| Til toppen! |
|
 |
|