| Les forrige tråd :: Les neste tråd |
| Forfatter |
Beskjed |
buyonline Moderator
|
Skrevet: 22 nov. 2006 17:46 Emne: |
|
|
| Socraton skrev: |
Hvorfor skal vi bruke av oljefondet? Vi har da nok penger som vi har? Vi har ligget på førsteplass på Human Development Index i årevis, og jeg har ingen forståelse for at vi skal sløse enda mer penger enn vi gjør allerede.
La oss heller prøve å spare litt på de vi har, og bruke dem mer fornuftig. |
Er enig med Deg i det, men veinettet må oppgraders NU! på vid front og det vil på kortsikt koste mye mer en hva vi kan spare oss til.
En annenting som er meget aktuelt i Norge pga mye byråkrati er vedlikehold, alt for få i det offentlige er ute å gjør noe ergo vi bygger ting og tang, men vedlikeholder det sjeldent, eks veinettet, lekeplasser, skuler etc etc... Alle som har eid en fjøl ved at slipper du den nedpå koster det mye mer å sette den istand igjen enn om du hadde holdt gjevnlig vedlikehold.
Samme i helsevesenet. Eks på et gamlehjem er det mange flere folk som sitter i møter, flytter papirer, snakker i telefonen enn folk som faktisk tar seg av dei gamle på dagtid. |
|
| Til toppen! |
|
 |
|
|
UngSpire Moderator
|
Skrevet: 22 nov. 2006 17:48 Emne: |
|
|
Du har mange gode poeng buyonline;)
Deler dine meninger om Arbeidsledighet. Problemet i Norsk Politikk er at politikere ikke tør å være Nytenkende. Sosialistenes Ideologi om at alle skal være like er gått ut på dato for vel 50 år siden. I et land som Norge blir det av Naturlige årsaker et klasseskille. |
|
| Til toppen! |
|
 |
DTrump Elite medlem

|
Skrevet: 22 nov. 2006 18:16 Emne: |
|
|
| Sitat: |
En annenting som er meget aktuelt i Norge pga mye byråkrati er vedlikehold, alt for få i det offentlige er ute å gjør noe ergo vi bygger ting og tang, men vedlikeholder det sjeldent, eks veinettet, lekeplasser, skuler etc etc... Alle som har eid en fjøl ved at slipper du den nedpå koster det mye mer å sette den istand igjen enn om du hadde holdt gjevnlig vedlikehold.
Samme i helsevesenet. Eks på et gamlehjem er det mange flere folk som sitter i møter, flytter papirer, snakker i telefonen enn folk som faktisk tar seg av dei gamle på dagtid. |
All den tid det er norsk næringsliv som styrer landet (les:kapitalisme) vil ikke vedlikehold og utbedring av velferdsgoder prioriteres.
All den tid lobbyister fra det norske næringsliv har høyere lønninger enn statsministeren, og avgjør lover og regler i mye større grad enn statsministeren vil ikke slike saker prioriteres.
Norge er ikke kommunistisk som noen (jeg medberegnet) velger å kalle det, Norge er kapitalistisk, og så kapitalistisk til fingerspissene at land som man hittil har brukt som skremselspropaganda (usa?) bare kan gå å gjemme seg, eller begynne å lære seg hvordan det skal gjøres! _________________ Tjen penger på nett!
Norges Kuleste nettbutikk! |
|
| Til toppen! |
|
 |
Socraton Moderator

|
Skrevet: 22 nov. 2006 21:42 Emne: |
|
|
Jeg kjører mye bil, men synes ikke at veinettet burde oppgraderes noe særlig i det hele tatt.
Vi har mer veier per innbygger enn noen land i Europa, og vi har minst ulykkesrate per innbygger en noen land i Europa. Jeg synes det da er naturlig at vi ikke har så mye motorveier som andre land, og synes veiene er helt greie.
Øk veiavgiften heller mener jeg, så får de som kjører bil betale for dem =)
Men det er jo en annen diskusjon selvsagt. Poenget mitt er at det er ikke noe forferdelig kriseproblem som vi behøver fikses med en gang ved å bruke sparepengene våre. _________________ It's not who I am underneath, but what I *do* that defines me. |
|
| Til toppen! |
|
 |
UngSpire Moderator
|
Skrevet: 22 nov. 2006 22:19 Emne: |
|
|
når vi er inne på det med vei og Fremkomstmidler.
Hva mener dere om Togutbygning i Norge?
http://e24.no/makro-og-politikk/article1542070.ece
Jeg mener veinettet holder idag. Å Utvide veinettet i Norge vil koste mye, Norge har veldig mye Fjell og Ujevnt landskap. Det vil også ødelegge for de som er Bosatt rundt om kring. Til sist er vel heller fartsgrensene i Norge et Problem, ser ikke noen grunn til å ikke få lov å kjøre fortere en 80, 90 og 100 på 3-4 Felts Motorveier i Norge.
Vedlikehold av Norske veier derimot burde følges opp bedre. |
|
| Til toppen! |
|
 |
Socraton Moderator

|
Skrevet: 23 nov. 2006 00:02 Emne: |
|
|
Jeg har ikke tenkt noe på togutbyggingen annet en den artikkelen der. Men det har vel helt klart fordeler miljømessig. Spesielt Oslo - Göteborg tror jeg ville blitt bra. _________________ It's not who I am underneath, but what I *do* that defines me. |
|
| Til toppen! |
|
 |
TeeOh Veteran
|
Skrevet: 17 des. 2006 00:00 Emne: |
|
|
Det der er jo faktisk et kjempebra forslag, det vil vel faktisk gjøre det raskere å ta toget mellom mange steder der folk foretrekker fly (evt å kjøre selv) i dag pga tid, og toget er jo både mer miljøvennlig og mer behagelig/avslappende. Tenk f.ex. oslo-bergen, det må vel bli kanskje 3&1/2 time med den løsningen der. Da er det plutselig nesten like raskt som fly, ihvertfall med de ville sikkerhetskontrollene de driver på med for tida. Må si at jeg hadde sansen for det der !! _________________ "Money talks, money talks, dirty cash I want you, dirty cash I need you all"
Dirty Cash (Money Talks) - Stevie V |
|
| Til toppen! |
|
 |
Cypherus Moderator

|
Skrevet: 17 des. 2006 13:52 Emne: |
|
|
Utbygging av tognettet er noe jeg er så absolutt for! Forutsatt at det vil bli stopper underveis, selvfølgelig!
Jeg tar ofte tog selv, dette fordi jeg kan reise (som oftest) fortere enn med bil, og jeg slipper og gjøre noe selv. Eneste ulempen er at bilen for øyeblikket er billigere hvis vi bare tenker på bensinutgiftene.. _________________ Nytt forum for deg som driver eget firma:
Registerer deg nå: [URL="http://www.firmaforumet.no/?utm_source=webforumet&utm_medium=signatur&utm_campaign=kenneth"]www.firmaforumet.no[/URL] |
|
| Til toppen! |
|
 |
Socraton Moderator

|
Skrevet: 17 des. 2006 19:40 Emne: |
|
|
Japan ligger vel endel hakk foran oss i transport, og de har vel såvidt jeg vet mye fokus på tog/trikk/buss?
Tog er jo også utrolig mye mindre miljøvennlig enn å kjøre bil. Jeg leste en undersøkelse i Stavanger Aftenblad som viste at jeg tror det var 8000 av 12000 av de som kjørte på motorveien her kjørte alene. Ikke akkurat ideelt.
edit: haha, mente selvsagt at Tog er mer miljøvennlig enn bil, takker Teeoh:P _________________ It's not who I am underneath, but what I *do* that defines me.
Sist endret av Socraton 18 des. 2006 19:56, totalt endret 1 gang |
|
| Til toppen! |
|
 |
TeeOh Veteran
|
Skrevet: 18 des. 2006 14:10 Emne: |
|
|
Regner med at du mener "utrolig mye MER miljøvennlig enn å kjøre bil", socraton
Det må jo sies da, at japan er helt ideelt for kollektivtransport, med helt ekstremt tett bebodde områder. Men dette syns jeg faktisk de skulle kjøre på med, uansett om det ikke er helt bedriftsøkonomisk lønnsomt. Må da også gå an å få til en eller annen form for høyhastighets godstransport også, og da vil det plutselig være enda større marked. _________________ "Money talks, money talks, dirty cash I want you, dirty cash I need you all"
Dirty Cash (Money Talks) - Stevie V |
|
| Til toppen! |
|
 |
|