| Les forrige tråd :: Les neste tråd |
| Forfatter |
Beskjed |
Bizminizer Moderator
|
Skrevet: 16 okt. 2006 11:54 Emne: Arbeidsrettslig spørsmål |
|
|
Fakta: Person ansatt i vikariat, sykmelder seg pga kyssesyke.
Får idag tlf fra ansettelsessted med følgende beskjed; "du er oppsagt". Røret legges så på uten videre begrunnelse.
Hva er jusen på dette området? Jeg vet at midlertidig ansatte stiller mye svakere enn fast ansatte, men gjelder det ikke fremdeles visse regler om saklig begrunnelse og oppsigelsestid? _________________ Lær hvordan du utnytter dagens økonomi til din fordel |
|
| Til toppen! |
|
 |
|
|
captein_nemo Moderator
|
Skrevet: 17 okt. 2006 15:44 Emne: |
|
|
Såvidt jeg vet har ikke arbeidsgiver mulighet til å si opp ansatte mens personen er sykemeldt eller i permisjon. Virker forresten meget useriøst... _________________ Din leverandør av microorm! |
|
| Til toppen! |
|
 |
Bizminizer Moderator
|
Skrevet: 17 okt. 2006 17:50 Emne: |
|
|
personen ble oppsagt idet hun ringte for å si ifra at hun hadde vært hos legen. skrev feil i første innlegg. Det ble sagt noe om uoverenstemmelser, men etter hva jeg vet om arb.miljøloven holder ikke det som oppsigelsesgrunn, selv i vikariater. _________________ Lær hvordan du utnytter dagens økonomi til din fordel |
|
| Til toppen! |
|
 |
crazybear Nytt medlem

|
Skrevet: 17 okt. 2006 22:54 Emne: |
|
|
Ansatte kan sies opp mens de er sykemeldte eller har permisjon, men det er da nødvendig med en sakelig begrunnelse som ikke er relatert til sykefraværet. Unntatt dersom det er sakelig begrunnet der og, som "systematisk fravær" (hver mandag, hver gang Vålerenga har kamp o.a.).
Vikariater som går ut under slikt fravær, går ut. De kan forlenges, men det er ingen regel som sier at de skal.
Ellers er det forskjellige tariff-regler avhengig av hvilket firma det dreier seg om. |
|
| Til toppen! |
|
 |
|